El Centre de Coordinació Operativa de Catalunya (CECAT), d'acord amb el que estableix l'article 45 de la Llei 4/1997, de 20 de maig, de protecció civil de Catalunya, és el centre superior de coordinació i informació de l'estructura de protecció civil de Catalunya.
Les seves funcions estan definides al Decret 246/1992, de 26 d'octubre, sobre la creació del Centre de Coordinació Operativa de Catalunya, i són les següents:
Proposar, si escau, l'activació i desactivació dels plans d'emergència especials i del Pla d'emergència territorial de Catalunya i notificar-ho als grups actuants, a les entitats i als organismes que aquests documents prevegin.
Establir i executar, en situacions de greu risc i emergència declarada, les respostes adequades d'acord amb els protocols d'actuació, plans d'emergència i inventaris de mitjans i recursos mobilitzables sota la direcció de l'autoritat competent o del director del Pla.
Estar en contacte permanent amb els centres d'emergència definits en els plans de protecció civil i els associats a d'altres organitzacions i, quan s'escaigui, coordinar les actuacions entre les diferents sales i donar suport estratègic, logístic i d'informació a les entitats i els serveis que ho requereixin.
Disposar de la informació necessària sobre els recursos disponibles en la totalitat de Catalunya i sobre les intervencions o actuacions en curs dels serveis d'emergències i seguretat civil, tot i col·laborant en el manteniment del catàleg de mitjans, recursos i serveis mobilitzables externs a la Direcció General.
Recopilar i emetre informació sistematitzada i periòdica de totes les fonts possibles, tant per valorar-la, com per poder-la facilitar a les autoritats i als grups actuants i entitats que gestionen l'emergència i al gabinet d'informació, elaborar i difondre alhora informes, dades estadístiques i memòries.
Canalitzar qualsevol ordre de l'autoritat de protecció civil de la Generalitat de Catalunya, en particular la de prestació de serveis personals i la requisa, intervenció o ocupació temporal i transitòria dels béns necessaris per afrontar la situació d'emergència.
Determinar i avaluar les conseqüències dels sinistres i riscos significatius en temps real tot i preveient en la mesura que ho permetin els recursos disponibles les situacions que poden derivar en una situació d'emergència i realitzar el control i la vigilància d'aquelles situacions de risc potencial, de les quals en tingui coneixement.
Gestionar la participació en la difusió d'informació previsible, i preventiva, tramesa pels organismes competents.
Gestionar, per raó d'emergència greu, els sistemes associats a la xarxa d'alarmes i comunicacions de protecció civil.
Intervenir en la realització de simulacres periòdics.
Qualsevol altra funció de naturalesa anàloga que se li encomani.