Defensa dels drets fonamentals i de les llibertats públiques dels ciutadans, així com la supervisió de les actuacions de l'Administració de la Generalitat i dels ens locals de Catalunya.
Actua amb independència i objectivitat, investigant i resolent els expedients iniciats d'ofici i les queixes formulades a petició de part.
És elegit pel Parlament, al qual informa anualment de la seva actuació.
Establiment de convenis amb el Defensor del Pueblo, al qual transmetrà les queixes relatives als òrgans de l'Administració pública de l'Estat a Catalunya.
Disposa d'un Servei d'Atenció a les Persones que atèn les consultes plantejades, ja sigui amb l'orientació adient a la solució del problema o amb l'assessorament per a la presentació d'una queixa. Les consultes s'atenen tant personalment en visita a la seu, com per telèfon.
Les queixes es presentaran sempre per escrit, acompanyades de la fotocòpia dels documents que acreditin la realització dels tràmits pertinents davant de l'Administració corresponent.
El servei és gratuït per a tothom. Les queixes no s'atendran en els supòsits següents:
* Si reportés un perjudici al dret legítim de terceres persones.
* Si són anònimes, fetes de mala fe o sense fonaments.
* Si ha transcorregut més d'un any des que s'ha produït el fet motiu de la queixa.
* Si l'assumpte és pendent de resolució judicial o ja és cosa jutjada.