a) Definir criteris i impulsar actuacions per a l'acompanyament de l'alumnat en l'itinerari educatiu al llarg de totes les etapes educatives, en col·laboració amb altres administracions i agents educatius, en coordinació amb altres unitats del Departament.
b) Proposar accions de formació i d'innovació de les pràctiques de centres, docents i altres professionals en relació amb l'orientació i l'acompanyament de l'alumnat per a la continuïtat formativa i l'èxit educatiu.
c) Impulsar estratègies i mesures per a l'acompanyament personalitzat dels alumnes en les transicions educatives, la prevenció de l'absentisme i l'abandonament escolar prematur, en coordinació amb altres unitats del Departament.
d) Determinar les necessitats educatives, planificar, executar i avaluar els programes de formació i d'actualització del professorat en l'àmbit de les competències d'actuació en col·laboració i coordinació amb altres unitats del Departament.
e) Formular propostes per a la millora de la formació inicial del professorat amb especial atenció a les pràctiques relacionades amb la salut i el benestar emocional de l'alumnat i amb l'orientació educativa, en col·laboració amb altres unitats del Departament.
f) Impulsar i promoure actuacions que facilitin la col·laboració i la coordinació en l'àmbit de la salut i el benestar emocional de l'alumnat.
g) Impulsar mesures per a la participació de l'alumnat en els òrgans participatius del sistema escolar.
h) Coordinar les relacions interdepartamentals i intradepartamentals en actuacions de participació de l'alumnat.
i)¿Garantir¿que els centres educatius apliquin¿les mesures de prevenció, detecció i denúncia¿de qualsevol tipus de violència,¿i¿acompanyar-los,¿oferir-los¿assessorament i fer seguiment dels casos.¿¿
j) Garantir la prevenció de les violències als centres educatius, la salut i el benestar emocional, amb programes i eines de sensibilització, formació i detecció.¿
k) Coordinar la xarxa de referents del pla Les escoles lliures de violències.
l) Detectar les necessitats en relació amb la prevenció de la salut, la salut mental i el benestar emocional de l'alumnat.
m) Impulsar programes i plans per millorar la salut, la salut mental i el benestar emocional de l'alumnat.
n) Determinar les necessitats formatives del professorat en relació amb la prevenció de la salut de l'alumnat i planificar-ne els programes formatius. ¿
o) Instar les direccions dels centres educatius, conjuntament amb la Inspecció d'Educació, perquè incoïn expedients disciplinaris als docents que exerceixen algun tipus de violència envers l'alumnat i en els casos de violència institucional.
p) Qualsevol altra funció que li sigui encomanada en relació amb les anteriors.