D'acord amb l'article 40 de la Llei 12/2007, d'11 d'octubre, de serveis socials, el Comitè d'Avaluació de Necessitats de Serveis Socials és l'òrgan tècnic encarregat d'estudiar les necessitats socials de la població i d'avaluar l'eficiència i la qualitat del sistema de serveis socials. El componen experts designats per la Generalitat i per les altres administracions competents en matèria de serveis socials. El Comitè té caràcter consultiu.
D'acord amb l'article 37 del decret 202/ 2009, de 22 de desembre, dels òrgans de participació i de coordinació del Sistema Català de Serveis Socials, les funcions del Comitè d'Avaluació de Necessitats de Serveis Socials són les següents:
- Proposar els mètodes, tècniques i instruments per a la detecció sistemàtica de les necessitats de la societat en matèria de serveis socials i per al seguiment de la seva evolució al llarg del temps.
- Proposar els mètodes, tècniques i instruments per a l'avaluació de l'eficàcia, l'eficiència i la qualitat del sistema de serveis socials.
- Emetre informes sobre la Cartera de Serveis Socials, el Pla Estratègic i el Pla de Qualitat, així com un informe previ a l'establiment dels criteris de qualitat de les activitats i prestacions de serveis socials i sobre els mecanismes d'avaluació i garantia del compliment d'aquests criteris.
- Elaborar informes d'avaluació i d'impacte, així com de recomanacions d'actuació estratègica per a la millora de la cobertura, l'eficiència i la qualitat del sistema.
- Participar en la construcció del Sistema d'Informació Social, així com en la seva avaluació.
- Establir criteris en matèria de recerca i innovació tecnològica en l'àmbit dels serveis socials, en col·laboració amb el Departament competent en matèria de recerca.
- Trametre les seves conclusions a òrgans i consells de participació de la Generalitat, del món local i altres relacionats amb els serveis socials.