a) Proposar i desenvolupar l'ordenació curricular de l'educació infantil, l'educació primària, l'educació secundària obligatòria i el batxillerat, d'acord amb un model competencial, centrat en l'alumne, i a favor de l'èxit educatiu de tothom.
b) Impulsar propostes didàctiques innovadores i diversificades sobre les competències bàsiques dels diferents àmbits curriculars i les diferents àrees en les etapes d'educació infantil, educació primària, educació secundària i batxillerat.
c) Proposar pautes i criteris d'avaluació, coordinar les propostes de mesures reguladores i establir mesures que afavoreixin l'èxit educatiu i la personalització dels aprenentatges.
d) Coordinar les actuacions relacionades amb l'especificitat de l'escola rural i les zones escolars rurals per avançar en el model d'escola rural i compartir propostes metodològiques i organitzatives.
e) Proposar criteris en relació amb els equipaments, materials didàctics i altres recursos funcionals.
f) Coordinar la implantació de plans i programes específics de millora dels centres que tinguin per finalitat aconseguir una acció educativa coherent i de qualitat.
g) Col·laborar amb institucions, universitats, programes interdepartamentals i altres unitats del Departament d'Educació per a la planificació de la formació, l'impuls de la cultura i el creixement personal i social.
h) Impulsar i assessorar, coordinadament amb altres unitats del Departament, la xarxa de competències bàsiques.
i) Formular propostes per a la millora de la formació inicial del professorat dels nivells corresponents, de manera coordinada amb les unitats del Departament competents en la matèria.
j) Elaborar un pla per a l'èxit educatiu, el retorn i la continuïtat formativa i coordinar-ne l'execució amb altres administracions i agents educatius.
k) Dissenyar i implementar programes de noves oportunitats de primera fase, territorials i locals, i establir processos per a la seva coordinació i seguiment, amb el suport escaient dels centres on s'apliquin.
l) Experimentar i desenvolupar models organitzatius i curriculars relatius als programes de noves oportunitats que integrin ensenyaments reglats i no reglats i que permetin la personalització dels itineraris d'aprenentatge tant de joves com de les persones adultes en coordinació amb la Direcció General de Formació Professional.
m) Qualsevol altra funció que li sigui encomanada en relació amb les anteriors.