Funcions
a) Definir línies d'actuació, orientacions, recursos, materials i criteris d'avaluació que reforcin, de manera transversal, les competències lingüístiques d'alumnes i professors en totes les dimensions.
b) Elaborar, d'acord amb la realitat sociolingüística dels alumnes, els criteris i les línies d'actuació que facilitin la revisió i l'adaptació de la metodologia de la immersió a l'educació infantil i l'educació primària i garantir-ne la continuïtat a l'educació secundària.
c) Impulsar, desenvolupar i gestionar programes específics vinculats a les competències de l'àmbit lingüístic en totes les seves dimensions.
d) Definir línies d'actuació en l'atenció lingüística i en l'acollida personalitzada als alumnes nouvinguts i proposar estratègies d'aprenentatge de la llengua per a la incorporació al sistema educatiu dels alumnes d'origen estranger i de suport lingüístic i social per al seu progrés i èxit acadèmic.
e) Elaborar criteris, oferir formació específica i recursos per dinamitzar les biblioteques escolars i reforçar la xarxa de biblioteques i la col·laboració amb el sistema de lectura pública.
f) Fer activitats i coordinar les accions que el Departament hagi acordat amb les administracions educatives i entitats dels territoris de l'àmbit lingüístic català, i amb el Consell d'Aran pel que fa a l'aranès.
g) Gestionar l'elaboració, selecció i difusió de recursos i materials didàctics de l'àmbit lingüístic, i facilitar als centres educatius orientacions per a la seva aplicació, dins i fora de l'horari escolar.
h) Elaborar informes específics per a la concreció d'actuacions i la priorització de recursos humans i econòmics en relació amb l'autorització de projectes d'innovació educativa en el seu àmbit.
i) Proposar, gestionar i avaluar accions formatives específiques adreçades al professorat i als professionals dels serveis educatius i vinculades a programes d'innovació educativa en l'àmbit de la competència lingüística, en col·laboració amb les unitats responsables de la formació permanent i la innovació, i fer el seguiment de les experiències d'innovació dels centres.
j) Organitzar cursos de formació i jornades específiques en l'àmbit propi.
k) Proposar, gestionar i impulsar programes i actuacions que afavoreixin el respecte per la diversitat lingüística i que fomentin el desig d'aprendre qualsevol llengua i cultura.
l) Qualsevol altra funció que li sigui encomanda en relació amb les anteriors.